1996년 8월 - 2001년 5월: Cornell University, Johnson Graduate School of Management 경영학 박사 (Ph.D.)
(전공: Marketing, 부전공: Statistics/Quantitative Methods)
1996년 8월 - 2000년 8월: Cornell University M.S.(Master of Science)
1991년 9월 - 1996년 7월: 장기신용은행 경제연구소 경영
컨설턴트
1985년 - 1991년: 고려대학교 경영학과 학사, 석사
주요 수상경력
2004년 7월: 미국 마케팅 학회 AMA (American Marketing Association) 선정,
Finalist for the 2004 Paul Green award for the article in Journal of Marketing Research.
2005년 3월: 한국 마케팅 학회 선정 ‘마케팅 연구’ 최우수 논문상 수상
“구전효과가 소비자 제품선택에 미치는 영향에 관한 연구” 마케팅연구 제 19권 3호
2008년 3월: Global Marketing Conference at Shanghai, Best Paper in High-Tech Marketing Track “Modeling Consumer’s WOM Behavior with Subjective Evaluation and Objective Information on High-Tech Products.”
2009년 11월: 2009 KAMS/KSMA Fall International Conference
Best Conference Paper Award “The Roles of Online Buzz and its Diffusion Patterns.”
2012년 7월 21일: Excellent Service Award, The 2012 GLOBAL MARKETING CONFERENCE
2019년 : 한국마케팅관리학회 주최 통합 마케팅학회 우수논문상, "
2022년 : 마케팅관리연구 우수논문상
주요 연구, 강의 분야
빅데이타 마케팅 (마케팅 사이언티스트를 위한 4대 빅데이타 분석과 마케팅 활용)
웹 텍스트, 공간환경 데이타 (기후, 사진), 고객 선호도 데이타 (구매, 관심), 고객 사용 데이타가 어떻게 활용될 수 있는지 어떻게 분석 관리되어야 하는지를 마케팅 관점에서 소개하고 분석 방법을 습득. 다양한 빅데이타를 기반으로 새로운 분석 기법을 개발하고, 실제 기업이 활용 어플리케이션 개발 강의
- 엔지니어를 위한 B2B 마케팅 :
2010년 이후 새롭게 진화하고 있는 B2B시장의 특징과 본질을 이해하고, 비투씨 시장에서는 다루지 않는 4 가지 시장 특징에 따라 기업들이 필요로 하는 최신 전략 여덟 가지를 생생한 기업 사례를 통해 이에 습득하기 위한 과정
신시장 트렌드 특강: 고령화 시장 트렌드와 마케팅
베이비부머 집단의 고령화에 따라 새롭게출현하고, 사리지는 신시장 트렌드를 소개
하고, 의식주 및 서비스 유통등 다양한 산업에서 필요한 고령화 대응어전략을,
아시아 시장별 사례를 통해 한국 시장 고령화 트렌드와 전략을 이해하기 위한 과정.
자연전략(Natural Strategy): 바다속에서 만난 기업 생존 전략
인문학적 관점에서 바닷속 환경은 현재 기업이 속한 시장 환경과 놀랍게도 매우 유사하다. 때문에 바닷속 다양한 생물들의 생존 경쟁 방식 역시 우리가 생각하는 그 이상으로 기업의 전략을 그대로 포함하고 있다 이들이 보여주는 흥미로운 생존 전략을 기업 관점에서 이해하고 비즈니스 플랫폼 전략 차별화 전략 브랜드 전략 등 기업들이 알아야 할 최신 시장 전략을 바다 속 다양한 생물들의 예를 들면 고래 산호 상어 땡큐 문어와 같은 바다 속 수중 생물들의 생존전략을 통해 기업 전략 본질을 깨닫는 과정
해외 대학 강의
2010년 - 현재 : 프랑스
IESEG(경영대학원) 제휴 교수 "HIGHTECH MARKETING"
2017년 : 스페인
Universitat Pompeu Fabra (UPF) 초빙교수
2013년 2016년 : 프랑스 EMLyon (상해캠퍼스) 초빙교수, "HIGHTECH MARKETING"
2010년 : 북경대학교 경영대학원(광화학원) 객원교수, "Marketing Model"
1999, 2001년: Corenell University, Johnson Graduate School of Management, Marketing (Instructer)
주요 연구 활동
2024년: 한국마케팅학회 (KMA) 학회장
2023년 - 현재: 서강경영연구원 원장
2023년: 인도네시아 국제학술대회 ICEBMR Keynote Speaker
2023년: APJML (Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics) special
section guest editor
2015년 - 현재: 한국마케팅학회 부학회장
2021년 4월 – 2022년 3월 : 한국마케팅학회 감사
2020년 – 2021년 : 한국마케팅과학회(KSMS) 학회장
2019년 – 현재: 한국마케팅관리학회 부학회장
2017년 – 현재: Journal of Market Research ad hoc reviewer
2016, 2020, 2022: ICAMA(아시아 마케팅 학회 연합 국제 학술대회) 창립 및 조직위원장
2013년 – 현재: International Journal of Advertising 편집위원회 심사위원 (editorial review board)
2014년 – 현재: Journal of Business Research 편집위원회 객원심사위원
2014년 – 2016년: 아시아마케팅저널 편집위원장
2009년 – 2021: JGAMS(Journal of Global Marketing Science) editorial review board
주요 기업체 대상 교육:
교육원: SK아카데미, LG인화원, 롯데인재개발원, 삼성전자, LG전자
B2B 마케팅전략: 삼성전자, 삼성디스플레이, SK계열 에너지, LG화학, KCC, LG Display, 두산인프라, 효성
금융 마케팅: 기업은행, 외환은행, 우리은행, 삼성카드, DB보험, LIG화재보험
빅데이타 마케팅: SK그룹, 기업은행, 삼성그룹...
마케팅 전략: KT&G, LG전자, KT
주요 자문 기업
2016-2020: SK 그룹 아카데미 자문교수
2012-2019: SK 그룹 임원 역량 평가 자문교수
2015-2017년: 하나경제연구소 자문위원
2016년: LG Display 자문교수
2012년 3월 ~2016년 2월: SK그룹 임원 역량 심사 자문위원
2014년: 한국야쿠르트 신제품 개발 자문 교수
2014년, 2019년: 동아일보 국가 소비자 중심 브랜드 대상 심사위원장
2012년 9월 ~ 2013년 6월: LG전자 R&D연구소 신제품 개발 프로젝트 자문교수
2012년: 한국디자인진흥원 국가 디자인 경쟁력 모델 개발 및 평가 연구
2010년 이전 주요 자문
삼성전자 휴대폰 사업부 상품기획 프로세스 전략 자문 교수
애경 전략 자문 교수
삼성전자 글로벌마케팅연구소 PLM(Product LifeCycle Management) 관리 기법 프로젝트
KT
Wibro 사업단 자문 교수
KT&G 신제품 수요 예측 모델 개발
표준능률협회 컨설팅 명품인증제 위원회 위원
Gallup Korea 자문 교수
KT DMB 연구회 연구 교수
㈜효성 마케팅 자문교수
마케팅전략 지원 시스템 SOFTWARE 개발
2021년- 현재: JLab Big Data Miner
(빅데이타를 활용한 시장 분석 및 마케팅 의사결정 프로그램) 개발
2005년 : 신제품 시장성 평가 시스템 개발 “SHARK Forecaster version 1.0”
2004년 8월 : 브랜드 포트폴리오 관리 system, “Titanomachia Ver. 1” 개발
1994년 8월 : 마케팅 조사 및 컨설팅을 위한 통계 분석 프로그램,
“SHARK: Statistical
Package for Marketing” 개발
서적
- Klaus, Hein, Katharina Kubrich, and Jaihak Chung (2016), “Take the Opportunity to Pilfer a Goat: Lessons from Gieves & Hawkes,” in Market Entry in China: Case Studies on Strategy, Marketing, and Branding, Springer.
- 하영원, 정재학, 석관호 (2016), "한국의 마케팅 학술연구," 한국의 마케팅, 박영사.
Cases: 사례 보고서
정재학, 정윤석 (2011), “반도체 시장에서 활동하는 B2B 기업을 위한 성공 전략:
푸쉬 전략 그리고 브랜드를 이용한 묶음 전략”
(The Successful Marketing strategies for B2B Companies in Semiconductor industry:
Push Strategy and Brand-based Bundling Strategy)
정재학, 박보성 (2022), "캐릭터 NFT 탄생과 진화, 캐릭터 NFT 운명, 메타버스가 쥐고 있다," 동아비즈니스리뷰 352호 (2022년 9월 Issue 1)
- Yong June Kim, Sang Yong Kim, and Jaihak Chung (2017), "What is coming next in Asia?: Implications for Future Research, Businesses, and Careers," ACADEMY OF ASIAN BUSINESS REVIEW, Vol. 3, No. 2, 1-14.
- Chung, Jaihak (2017), “Marketing Research Trends and the Top 100 Research-Active Scholars in Asia During 2011~2016,” ASIA MARKETING JOURNAL, Vol. 18, No. 4, 1-26.
- 김현경, 정재학 (2017), “온라인 메시지 포스팅 전략이 온라인 소비자의 적극적 반응(댓글)에 미치는 영향,” 소비자학연구, 28권 1호. 115-127.
(Hyunkyung
Kim and Jaihak Chung, (2017). The Effect of Online Message Posting Strategy on Online
Consumer Replies, Journal of Consumer Studies, Vol. 28 Issue 1, 115-127.
- Chung, Jaihak (2016), “The Past, Present, Future of Marketing Research in Asia,” Asia Marketing Journal , Vol. 17, No. 4, 1-19.
(The Journal of Korean Marketing Association at 30: An Analysis of Its Research Articles’ Characteristics and Topical Trends)
- Kim, Young Chan, Hyung Sik Jung, and Jaihak Chung (2014), "Successful Marketing Strategies in
Emerging Markets," ASIA MARKETING JOURNAL, Vol.15 No.4.
- Chung, Jaihak (2011), “Investigating the Roles of Online Buzz for New Product Diffusion and its Cross-Country Dynamics,” Journal of Business Research, Vol. 64 Issue 11, (Nov.) 1183-1189.
정재학, 최아영 (2006), “공동 마케팅의 효과적인 제휴 방식 : 최초 인지도 효과를 중심으로 (The study of the Effective Conditions of Co-Marketing on the TOM(Top-Of-Mind) Awareness of Allied Products)”, 소비자학연구, 17(4).
정재학, 김영찬 (2004), “구전 효과가 소비자 제품 선택에 미치는 영향에 대한 연구 (An Analysis of WOM Effects on the Consumer Product Choice by Using a Hierarchical Bayesian Probit Model),” 마케팅연구, 19(3).
영문 resume
Jaihak CHUNG,
Marketing Professor of Sogang Business School,
Chief Director of Sogang Business Education Institute
Vice President of the KMA(Korean Marketing Association)
Educations
§
2001.05: Ph.D. in Marketing,
Cornell University, Johnson Graduate School of Management
§
2000.08: Master of Science,
Cornell University
§
1991.07: M.S. Korea University,
Business Administration
§
1989.02: BBA, Korea University,
Management School
Teaching/Research Areas
§
Teaching Areas: Marketing,
Marketing Strategy, High-tech Marketing
§
Research Areas: Quantitative
Models for Demand Forecasting, Consumer Choice Model, Competition Strategy, Innovative
Product Development and Marketability Evaluation, WOM marketing
Teaching/Academic Career
§
2003.07 - Current: Sogang
University (Associate professor)
§
2003.02 – 2006.02: Sogang
University (Assistant professor)
§
2002.03 - 2003.02: Choongang
University (Assistant professor)
School Administrative Activities
Professional Development Activities
n Membership or Executive for Academic Associations
§
2018.01.01 – 2019.12.30: President
of Korean Scholars of Marketing Science
§
2007.03.01 – 2016.02.28: A
Director of Korean Marketing Association
§
2012.03.01 - 2014.02.28: A vice
president of Korean Marketing Association
§
2009.03.02 - 2013.02.28: A
Director of Korean Academic Society of Business Administration
n Editor/Editorial Board
§
2014.03.01 – 2017.02.28: Asia
Marketing Journal – Editor
§
2010.07.01 - 2015.12.31:
International Journal of Advertising – Editorial Board
§
2009.03.01 - 2015.02.28:
Journal of Global Marketing Science - Editorial Board
Actual Practice
§
2007.01 - 2007.12: Consulting, New
Product Development and Evaluation, Samsung Electronics Cellular
§
2007.01 - 2007.12: Consulting, Akeuyng
Company Strategy Consulting Committee member
§
2006.06 - 2006.11: Consulting, PLM(Product
LifeCycle Management) consulting for Samsung Electronics
§
2005.04 - 2006.12: Consulting, KT
Wibro business consulting
§
2005.04 - 2006.03: Consulting, Gallup
Korea Strategy Consulting Professor
§
2004.09 - 2005.09: Consulting, New
Product Demand Forecasting system development for KT&G Tobacco Company
§
2003.06 - 2003 12: Consulting, Wibro
Demand Forecasting and Strategy Consulting
§
2003.02 - 2005.02: Consulting, LG
Household & Care Co. Consulting Professor
§
2002.03 - 2005.02: Consulting, Cheil
Communication Consulting Professor
Awards and Grants
§
2012.07.21:
Excellent Service Award
§
2009.11.21:
2009 KAMS/KSMA Fall International Conference, Best Conference Paper Award
§
2008.03:
Global Marketing Conference at Shanghai, Best Paper in High-Tech Marketing
Track “Modeling Consumer’s WOM Behavior with Subjective Evaluation and
Objective Information on High-Tech Products.”
§
2000.10: MSI
Winner of the 2000 Alden G. Clayton competition for the best doctoral
dissertation proposals
Intellectual Contributions
n Peer Reviewed Journal
§
Chung,
Jaihak and Jiyeon Eoh (2019), "Naming Strategies as a Tool for
Communication: Application to Movie Titles," International Journal of
Advertising, Vol. 38, Issue 81139-1152.
§
Chung,
Jaihak (2017). What is coming next in Asia?: Implications for Future Research,
Businesses, & Careers, ACADEMY OF ASIAN BUSINESS REVIEW
§
Chung,
Jaihak (2017). Marketing Research Trends and the Top 100 Research-Active
Scholars in Asia During 2011~2016*”, ASIA MARKETING JOURNAL, Vol. 18, No. 4,
1-26.
§
Hyunkyung
Kim and Jaihak Chung, (2017). The Effect of Online Message Posting Strategy on Online
Consumer Replies, Journal of Consumer Studies, Vol. 28 Issue 1, 115-127.
§
Sungsoo
Jang and Jaihak Chung (2015). How Do Interaction Activities among Customers and
between Customers and Firms Influence Market Performance and Continuous Product
Innovation? An Empirical Investigation of the Mobile Application Marke, JOURNAL
OF PRODUCT INNOVATION MANAGEMENT
§
Chung, jaihak and Hyung sik
Jung and Young chan Kim(2014), “Successful Marketing Strategies in Emerging
Markets: Focusing on the Southeast Asian Market, Asia marketing Journal
15:4,201-212”
§
Chung, jaihak(2011), “A General
Consumer Preference Model for Experience Products: Application to Internet
Recommendation Services, Journal of Marketing Research 49:3, 289-305”
§
Chung, jaihak(2011),
“Investigating the roles of online buzz for new product diffusion and its
cross-country dynamics, Journal of Business Research 64, 1,183-1,189”
§
Chung, jaihak and Kim, Kyung
Han(2010), “The Change of Dynamic Interaction between Online Buzz Activities
and Sales over Time, Journal of Korean Marketing Association 26:3, 85-109”
§
Chung, jaihak and Eoh,
Jiyeon(2010), “A Marketability Forecasting Model for Story-based Content,
Journal of Korean Marketing Association 25:2, 65-88”
§
Chung, jaihak(2009), “Modeling
Consumers’ WOM (Word-Of-Mouth) Behavior with Subjective Evaluation and
Objective Information on High-tech Products, Journal of Korean Marketing
Association 11:1 73-92”
§
Chung, jaihak and Kim, Kyung
Han(2011), “The Differential Effects of Direct and Indirect Communication
Activities On Consumers` Individual Preferences and Preference Similarities,
so-gang business review 22:1, 1-42”
§
Chung, jaihak and Baek
Jihye(2009), “The effects of convergence’s Consumer Perceived costs on
Innovative Products Acceptance, so-gang business review 20:1, 115-138”
§
Baek, Jihye and Jae Hak
Chung(2009), “The Effects of Convergence’s Consumer Perceived Costs on
Innovative Products Acceptance”, Sogang Journal of Business (Sogang University
Institute for Business Research), 20(1), 115-138.
n Monographs/Book Chapter
§
Klaus, Hein, Katharina Kubrich,
and Jaihak Chung (2016), “Take the Opportunity to Pilfer a Goat: Lessons from
Gieves & Hawkes,” in Market Entry in China: Case Studies on Strategy,
Marketing, and Branding, Springer.